De Voortgang - Reisverslagen van Joost de Graaff - WaarBenJij.nu De Voortgang - Reisverslagen van Joost de Graaff - WaarBenJij.nu

De Voortgang

Na een lange periode Curacao, uiteindelijk vertrokken naar Trinidad om van daaruit via de windward- en leeward eilanden naar Palm Beach te gaan. Maar je hebt niet alles in de hand. Per saldo een noodoproep van een vriend beantwoord en zijn schip teruggesleept naar Curacao. Daar weer een maand gelegen en daar ondertussen een vervangende generator ingebouwd en toen weer opweg naar Palm Beach. Maar omdat de tijd voortschreet dan dus de route via Jamaica en Cuba gekozen... Toen bleek dat nog een schip die route ging volgen we sloten een pact. Na en week in Port Antonio (Jamaica) te hebben gelegen opweg naar Santiago de Cuba en daar sloeg het noodlot toe bij mijn maatje, hij kreeg 's nachts bij windstilte een warmloper. Eerst gerekend en toen omgekeerd en een uur later een sleepverbinding gemaakt en hem naar Sant.. de Cuba gesleept. De volgende dag als eerste zijn koelsysteem helemaal gevolgd en gekontroleerd en daar bleek de boosdoener een geknikte slang naar de boiler te zijn. En inderdaad daarna geen problemen meer. Vanaf dat moment indrukken van Cuba opgedaan en in he vizier gehouden dat we opweg naar Palm Beach waren. Cuba is anders, mensen worden arm gehouden want er zijn 2 geldstromen. Eën is de CUC, vergelijkbaar met de dollar in amerika en de andere is de Peso (25 peso is 1 cuc). Tandpasta kost gewoon 2,5 cuc maar lokaal wordt normaal maar 250 peso p/m verdiend is dus 10 cuc. Dus de lokalen gaan naar markten waar alles in pesos (en weinig) over de toonbank gaat en wij moeten naar de gewone winkels waar we in cuc's afrekenen. Natuurlijk waren er wel truken maar zo heeft Fidel het geregeld. Ook zorgt hij ervoor dat iedereen stom blijft want er is geen normaal internet, alleen hotels en sommige spots die dan weer duur betaald moeten worden. Maar er zijn ook mooie dingen zoals die auto's uit de jaren 50 die daar gewoon gebruikt worden. Sommigen zien er echt niet uit want onderrdelen zijn er niet. Als je dan zo 5 weken cruist en iedere keer heel veel mijlen moet maken om rond te komen gaat er een zucht van verlichting door je heen als je in Key West aanland, totdat customs je verordonneert je in Cuba gekochte spullen, sigaren en rum, in te leveren ter vernietiging. De "enemy" weet je wel. Daar dus ook mee gesjoemeld en alles ver weg geborgen teneinde eventuele controle voor te zijn. Afijn.... nu dus weer amerika en Palm Beach komt dicht bij......