Dit was Cuba - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Joost Graaff - WaarBenJij.nu Dit was Cuba - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Joost Graaff - WaarBenJij.nu

Dit was Cuba

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

15 April 2010 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Hoera, en dan waren we dus weer in Venezuela om via Trinidad de windward eilanden te bezeilen, daarna de leeward en dan op naar Palm Beach... Maar het gaat wel eens anders. In Puerto la Cruz kreeg ik een oproep van een engelse vriend in nood om hem te helpen zijn schip te bergen dat op de koralen was verdaagd. Alleen betekende dat een omkeer in de route en terug naar de Los Roques archipel teneinde hem op sleeptouw te nemen naar.... jawel... weer Curacao. Daar ook nog weer een maand gelegen en tevens een vervangende generator ingebouwd en toen maar weer eens naar het schema gekeken. Trinidad was geen optie meer dus toen het vizier op Jamaica en Cuba en zo naar de US. Gaat er nog een stel dezelfde route doen dus we sluiten een pact. Na een week Jamaica opweg naar Santiago de Cuba. Onderweg sloeg het noodlot weer eens toe. Bij geen wind, dus de motor aan, krijgt Marcel, Live, een warmloper en vaar ik een uur terug om ons door te slepen naar S. de Cuba. Daar worden we geconfronteerd met het echte socialisme.... we, de schepen, worden van onder tot boven uitgeplozen met oa. een drugshond voordat we uberhaupt toestemming krijgen om aan land te gaan. Natuurlijk zijn wij de netsten en krijgen visa voor een maand.Toen dus naar de stad.... want we moesten geld hebben. Snel komen we erachter dat er 2 geldstromen zijn in Cuba, peso en de cuc. 1 cuc is 25 peso. Een gemiddelde cubaan verdient 400 peso per maand. Maar wij moeten alles in een cuccen winkel kopen en dan zijn de prijzen europees. Tandpasta is 2 cuc, dus voor de cubaan onbetaalbaar.... Maar ze hebben nog wel veel van die amerikaanse auto´s uit de vijftiger jaren.Santiago de Cuba, prachtige stad met veel tegenstrijdigheden in leefomstandigheid. Zou niet kunnen bij Fidel, toch...! Iedereen hetzelfde.. Ergens gaat er toch iets mank. Maar wij moesten ook door want S. de Cuba ligt zuid/oost onder Cuba en Havana ligt noord/west bovenin. Dan blijkt pas hoe groot Cuba is want we hebben gezeild, gezeild om maar telkens behoorlijke afstanden af te leggen. Per saldo 5 weken erover gedaan om van rechtsonder naar links boven te komen en dan bij ieder vertrek precies aan te geven waar we nu heen gingen, en dan kregen we daar een stempel voor.Jawel, één keer kon Marcel de haven vanwege diepgang niet bereiken en bleven we lekker voor anker zonder ons aan te melden, want aanmelden betekent het hele circus inclusief hond weer aan boord, en de volgende dag door naar de volgende plaats waar we nu dus officieel geen toestemming voor hadden. Jahoor, bleke gezichten en sorry maar we mochten niet aan wal en moesten door naar de eerstvolgende internationale haven en daar kon alle weer worden gereset... Cuba.... dank je wel... Dus toen we Havana verlieten om naar de US te gaan was ik even klaar met Cuba. OH ja... ook zon´n truc van Fidel, houd je volk stom dus geef ze geen internet, behalve in hotels en dan goed betalen opdat de cubaan dat niet kan doen..
Oké, we zijn nu in de Florida keys en binnenkort in Palm Beach en dan ga ik maar weer eens een beetje onwikkelingswerk doen. Mijn maatje Richard daar heeft wat problemen en daarna gaan we die engelsman naar Palm Beach brengen. Ik heb voorlopig geen tijd om verkeerde dingen te doen.....
Joost

• 15 April 2010 - 13:05

Peter En Margreet:

Mooi avontuur weer.
    Onze jongste Sandra zit momenteel in Cuba op vakantie. Natuurlijk in een resort waar alles verzorgd is. Ze gaat wel wat touren met een georganiseerd reisje.
    Veel plezier in de Sates en we horen wel weer van je. P+M

• 15 April 2010 - 16:46

Thijs:

Bedankt voor het berichtje,sorry dat ik op de vorige nog niet gereageerd had,maar dat is zo weer recht.
    Ja socialisme of dictatuur er zit niet veel verschil tussen.
    In ieder geval succes en je niet te druk maken in florida

• 17 April 2010 - 20:14

Nico En Jantine:

hoi joost de hartelijke groeten en via je reisverslagen leven we mee, geniet vooral van alle mooie dingen die langs komen dat doe ik ook, werk je niet te veel je weet das niet goed voor je al dat lood uit je boot, das te erg en richard heeft altijd problemen dus let op jezelf.!!! de laatste zin uit je verslag (verkeerde dingen geen tijd)wordt tijd maken en genieten van alles wat op je pad komt joost hou je haaks en tot gouw horen. nico